Santa Elena, Guarne - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Claudia Zuidema - WaarBenJij.nu Santa Elena, Guarne - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Claudia Zuidema - WaarBenJij.nu

Santa Elena, Guarne

Door: Claudia

Blijf op de hoogte en volg Claudia

11 Augustus 2022 | Colombia, Medellín

Vandaag staan we weer op tijd op, want Nelcy neemt ons mee naar de Cable. We stappen op de tram en gaan vervolgens met de verkeerde kabelbaan naar boven dit is namelijk een nieuwe en hier is Nelcy ook nog niet geweest dus bij de volgende stop nemen we weer de rit naar beneden en nemen vervolgens de goede kabelbaan naar boven naar het Gebied Santa Elena. Onderweg komen we over op elkaar gestapelde huisjes die allemaal gebouwd zijn zonder vergunning, dit betekend als er iets gebeurd zij ook nergens recht op hebben, dit is een erg arme wijk. Daarna komen we over het internationale park. Wat groen is dit land, prachtig.

Als we bovenkomen komen we bij Parque ARVI Corporation, ook hier zie je de Feria de las Flores weer terug komen. Er is een marktje, waar Rosa een mooi setje sieraden met Mariposas koopt(vlinders) en daarna lopen we verder. Hier vind je een huisje uit de pre historie, een archeologische vondst. Maar ook het tuintje van oma, een huisje waar we foto’s mogen maken en weer veel bloemen en planten, een cafeetje waar we koffie drinken een winkeltje waar ze prachtige hoeden en poncho’s hebben maar daar lopen we dit keer door want omdat hier zoveel toeristen komen zijn deze te duur volgens Nelcy, daarvoor gaan we nog wel een keer terug naar El Heuco. Als we het park verlaten komen we bij een soort van weg restaurantje, hiernaast staan paarden gestalt en kun je als je wilt onder begeleiding paardrijden. Als Rosa op een paard zit voor een foto, bestaat al snel het idee door het nationaal park te gaan rijden en Farley en Rosa gaan een half uurtje rijden. Nelcy en ik gaan wat drinken in het wegrestaurantje en ook hier klinkt weer muziek en beginnen mensen uit het niets een dansje te maken. Wat een prachtig land, in Nederland wordt je voor gek verklaard als je bij een wegrestaurant gaat staan dansen. Als zij terugkomen vol enthousiaste verhalen, foto’s en filmpjes nemen we weer een andere bus naar een ander prachtig park. Parque Ecológico Piedras Blancas, een prachtig park met, vele soorten dieren en insecten, een museum over insecten, een groot meer waar je met een bootje rond kunt roeien. En we dus ook hebben gedaan. Nelcy blijft op het droge. In een overdekte vlinder tuin krigen we uitgebreide uitleg van een bioloog en we mogen zelfs vlinders los laten die zij daar vanaf eitje hebben laten uitgroeien, we mogen er enkele uitzetten in de afgesloten vlinder tuin en enkele in het park, zo proberen hun de populatie van de verschillende vlinders te stimuleren. Een prachtige crystalvlinder laten we los. We maken nog een hele klim om het hotel te bezichtigen, hier willen we ooit nog wel eens een nachtje slapen, wat een prachtig uitzicht. Vervolgens nemen we de bus terug naar het restaurant waar we eerder zaten, hier nemen we een hapje en wachten op de bus die ons brengt naar het plaatsje Guarne. Rosa maakt hier nog een dansje met de mensen die hier volop dansen. Guarne is een stadje met weer een prachtige kerk, maar ook met typische gerechten die we natuurlijk even moeten gaan proeven, een heel klein restaurantje waar je aan een bar in de keuken zit eten we "higaolos y carne" een soort van lever met een lapje varkensvlees, rijst en een arepa. Heerlijk kan ik je vertellen ik bedacht me halverwege pas dat ik wel even een foto had mogen maken. Rosa eet avocado en een empanada. Als we bij een panneria een brood gaan halen voor morgen, staan er Nederlanders, we raken in gesprek en de dame in kwestie is ook bij familie op bezoek omdat zij geadopteerd is en sinds een tijdje weet dat ze hier nog familie heeft. We drinken wat met hun en wisselen telefoonnummers uit. Als we weer ergens wat lekkers willen bestellen voor Rosa valt in het hele stadje het licht uit, telefoons en kaarsen worden tevoorschijn gehaald voor wat licht in de winkels en restaurants, na een minuut of 10 gaan de lampen weer aan en iedereen juicht.

We nemen weer een bus die ons terug brengt naar de metro deze doet hier zo’n uurtje over. We nemen de metro naar het Parque de los Deseos, waar we nog even genieten van het feest gedruis, want de Feria de las Flores duurt hier de hele week. Moe en voldaan nemen we een taxi naar Sabaneta om met 17.181 stappen op de fitbitteller, daar lekker ons bedje op te zoeken.

Wij hebben echt de beste gids die je kan wensen. Nelcy wil ons zoveel mogelijk dingen laten zien

• 11 Augustus 2022 - 19:13

Cees :

Weer veel gedaan wat een indrukken die jullie te verwerken krijgen .ben zelf vanmorgen vertrokken naar Heidelberg en morgen gaan we dan door naar zwitserland veel liefs cees