Boottocht San Andrés - Reisverslag uit San Andrés, Colombia van Claudia Zuidema - WaarBenJij.nu Boottocht San Andrés - Reisverslag uit San Andrés, Colombia van Claudia Zuidema - WaarBenJij.nu

Boottocht San Andrés

Door: Claudia

Blijf op de hoogte en volg Claudia

19 Augustus 2022 | Colombia, San Andrés

Vandaag werden we opgehaald bij het hotel

aan de steiger. Met een Ponton gaan we de zee op. Onze kapitein en zijn knecht zijn super aardig, de kapitein spreekt best aardig Engels en heeft 9 jaar op een cruiseschip gewerkt in de Caribbean. We kopen nog even een paar water schoentjes want dat lijkt me handig.

we gaan eerst langs de mangrove af en dicht bebost gedeelte, tijdens de orkaan in 2020 hebben ze deze gebruikt om hun boten in te leggen zodat deze beschermd werden.

als we hier langs af gevaren zijn gaan we eerst even richting Haines Cain zodat we eten kunnen reserveren. De kapitein geeft aan dat we het best rond 13 u kunnen eten zodat we de drukte voor zijn dus we gaan kijken, ze laten ons de verse vis zien en het oog van Farley en Rosa vat op een grote Kreeft deze gaan ze met zijn tweetjes meester maken, ik reserveer een tilapiavis die straks ge frituurde wordt. Ook voor de kapitein en zijn knecht ( sorry de namen zijn me te moeilijk dus heb ik niet onthouden) laten we ook wat uitzoeken en zij kiezen de kip. Dit is blijkbaar niet gebruikelijk ik weet niet wanneer hun anders eten maar wij vinden dat ze dit wel verdienen. Dan gaan we een stuk verder varen en komen op

een plek waar we moge. Snorkelen bij een wrak in het water. Rosa heeft erge buikpijn dus gaat niet mee. Dus ik trek mij. Stoute schoenen aan en duik met Far het water in en het stikt er gelijk van de enorme vissen. De Kapitein voert ze hier en daar, waar ik dan niet heel blij van word want dan komen ze met massa’s en een hele grote held ben ik niet met vissen. Maar het was wel prachtig om te zien. Ik laat Far niet los en ook de boei die ze in het water hebben gegooid laat ik niet los, waardoor Far zich in de rondte zwemt maar niets vooruit komt. Na een tijdje besluit ik binnen gehengeld te worden, zodat Far wel kan zwemmen haha.

Daarna varen we weer verder naar een vlakte midden in de zee die half boven de zit en een gedeelte in het water dus hier kan je lopen, dit gedeelte noemen ze Aquarium omdat ze hier ook veel tourisme trekken door de vissen te voeren en ook hier zitten wat kleine haaitjes. Ik weet even niet zo goed wat ik hier mee aan moet want vissen vind ik al eng maar haaien gaat me misschien toch wel

wat te ver. Maar weer trek ik

mijn stoute schoenen aan en ga mee, dit keer gaat Rosa ook mee. De snorkels mee, de schoentjes aan want hier liggen ook rotsen en stenen waar we over moeten om bij het gedeelte te komen met de haaien. Tussen deze rotsen zitten zwarte zee-egels en omdat we schoentjes aan hebben. Hoeven we wat minder op te letten. (mijn voorgevoel toch goed geweest voor de schoentjes) we klauteren in het ondiepe water over de rotsen, ik niet natuurlijk extra voorzichtig doen want het is me al een keer gelukt om door een stommiteit de vakantie te verlengen. Dan komen we bij het gedeelte waar we kunnen snorkelen en naar de vissen en de haaien kunnen kijken. Ze hebben dit slim gedaan er ligt iets in het water waar San Andrés opstaat en voor wat geld kan je met de haaien op

de foto die zij voeren om ze onder een gesteente vandaan te laten komen. Maar wij hebben natuurlijk onze eigen onderwatercamera bij dus Far gaat aan de slag om foto’s te maken en heeft de 3 haaien erop staan.

ik blijf het wel wat eng vinden en de stroming is best hevig waardoor ik af en toe tegen de rotsen geduwd worden en zie mezelf al met mij kont op

een zee-egel terecht komen maar meer naar voren durf ik niet want daar zitten die haaien. Dus we gaan weer verder en lopen over de zandbanken naar het volgende stuk bij Aquarium waar ze wat drink tentjes gezet hebben waar je heerlijk cocktails kunt drinken. Wij nemen de Coco Fresa. Maar vele

mensen zitten aan de Coco Loco of de Coco Pinocolada er vloeit best veel drank. En ook op

de boten die we onderweg tegen komen wordt veel gedronken. Win houden het bij fris voordat ik die hele boot vol kits. Van hieruit gaan we terug naar Haines Cain om te eten, we meren dit keer niet aan, aan de steiger maar gaan om het eiland om de boot te parkeren en lopen door het water naar het eiland, Hier staat er. Heerlijke maaltijd voor ons klaar. De kreeft ziet er heel goed uit en ook mijn vis, die er ook nog volledig als vis uitziet smaakt heerlijk. Moet even wennen dat de kop er gewoon nog aan zit.

Na deze heerlijke maaltijd vertrekken we naar Palitos weer een vlakte waar het water heel ondiep is we kunnen hier weer makkelijk staan. De reden dat de zee zoveel kleuren heeft (de zee van de 7 kleuren) heeft dus ook te maken met die verschillende dieptes. Hier gaat de kapitein voor ons op zoek naar een zeester. Even later komt hij terug met een grote zeester en net een grote blanco zee-egel. Ik maak de foto’s wel Rosa wil de zeester wel vasthouden(deze moet echt onder water blijven anders gaat hij dood) maar de zee - egel bedankt ze voor. Far heeft ze wel beide even vast. Als we ze gefotografeerd hebben pakt de kapitein ze weer netjes terug en gaat ze heel

zorgvild weer terug leggen op een stuk koraal een eindje van de vlakte.

hier is het zo zout dat je makkelijk kan drijven. ( nou kan ik dat toch wel) we blijven hier een tijdje en besluiten dan naar onze laatste plek te varen. Ibiza dat is een witte zandbank met een kroeg erop waar de mensen echt ongelofelijk zat zijn. Dit moet toch ongelukken geven zou je denken, maar het lijkt mee te vallen. Far en Rosa willen eigenlijk ook iets op dit plateau met kroeg wat gaan drinken maar het is er belacheuduur. 10 euro voor een drankje in een plastic bekertje en we hebben zoveel

aan boord. Er komt een grote mantra voorbij op de vlakte maar hij gaat zo snel dat we hem helaas niet kunnen vastleggen op beeld.

al bij al hebben we vandaag weer heel veel

moois mogen zien! En gaan moe en voldaan naar huis. Rosa gaat nog even naar het zwembad want daar is de groep die ze gisteren heeft leren kennen en wi gaan thuis douche en een dutje doen.

Far bereidt weer wat lekkers voor van hetgeen we nog hebben liggen en dan gaat Rosa weer nog even kaarten met die mensen want morgen gaan deze weer naar huis.

en win kijken wat tv en ik maak mijn verhaal hoef ik dit morgen niet te doenr


  • 20 Augustus 2022 - 08:04

    Maud:

    Klinkt super mooi, fijn dat je (tot nu toe) je zelf obereind hebt weten te houden

  • 20 Augustus 2022 - 10:41

    Cees:

    Weer een leuke dag geweest met veel afwisseling en ervaring rijker .

  • 20 Augustus 2022 - 16:59

    Maikel:

    Wat een leuke dag op het water zeg!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Claudia

Ik wil jullie meenemen naar onze langgewenste reis naar Colombia.

Actief sinds 28 Juli 2022
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 3684

Voorgaande reizen:

02 Augustus 1972 - 24 Augustus 2022

Colombia 2022

Landen bezocht: